Stránka venovaná najmä chovu chameleónov.

Chov CH. T. Melleri

26.01.2009 09:36

    V tomto článku bude použitých niekoľko informácií zo stránok www.chamaeleo.sk a www.melleridiscovery.com (preklad Peter - admin)

    Na úvod by som chcel podotknúť, že nie vždy platí, že keď sa zvieraťu darí u jedného chovateľa pri daných podmienkach, nemusí to tak byť u chovateľa druhého, aj keď má identické podmienky pre chov. Chov mnohých druhov je zatiaľ len teória pokusu a omylu, niektoré druhy sú už dlhšiu dobu úspešne odchovávané a existuje pre ne nejaký rámec podmienok a zásad, ktoré treba dodržiavať. O Ch. Melleri toho veľa popísaného nie je, takže je skôr v tej hladine pokusu a omylu. Kvalitne spracovaná stránka je www.melleridiscovery.com, na ktorej nájdete veľmi cenné informácie, ktoré Vám môžu byť nápomocné, ak ste sa rozhodli zaobstarať si práve tento druh chameleóna. Chamaeleo Melleri pochádza z Afriky, konkrétne obýva oblasť Malawi, severný Mozambik a Tanzániu. Tento druh patrí k najväčším Africkým druhom, možno je až na samom vrchole ve veľkosti Afrických druhov chameleónov. Je nutné si uvedomiť, že je to horský druh chameleóna, preto je potrebné prispôsobiť podmienky chovu pre tento druh. Horské druhy vyžadujú vyššiu vlhkosť. Na stránke melleri discovery uvádzajú vlhkosť cez deň cca 50%, v noci až okolo 80-90%. U mňa sa osvedčila metóda častejšieho rosenia (cca 4-5x denne) a večer im púšťam výrobník hmly, ktorý mám zabudovaný v malej izbovej fontánke. Nenechávam im to pustené celú noc, stačí cca 2-3 hodinky. Ďalej, horské druhy obľubujú vzdušnejčie terária, takže odporúčam vetranie aspoň na 3 stranách terária alebo zakúpiť si od firmy Exoterra tzv. Flexárium, ktoré je celé presieťované. Z vlastnej skúsenosti som zistil, že Ch. Melleri neobľubujú príliš uzavretý priestor, preto im buď zaobstarajte / vybudujte dostatočne veľké terárium alebo ho môžete mať aj na voľno na nejakej rastline. N astránke melleridiscovery.com sa uvádza, že Ch. Melleri sú zvieratá, ktoré sú spoločenské, narozdiel o väčšiny iných druhov chameleónov. Ch. Melleri dokáže rozonať tvár svojho majiteľa a berie ho zároveň ako súčasť akéhosi "háremu". Pozor na častú zmenu imidžu majiteľa, pretože melleráci to "chápu" ako zmenu majiteľa (nespozná Vás). Mal som možnosť odskúšať si to a naozaj to funguje. Keď som vošiel do izby v slnečných okuliaroch, jeden z mojich mellerákov, ktorý je za normálnych okoloností "maznáčik" sa zmenil na nespoznanie a to tak, že sa začal nafukovať, syčal a dokonca snažil sa íst preč z môjho dohľadu.

    Väčšinou sa uvádza, že mellerákom treba zabezpečiť nočný pokles teplôt. U mňa je to cez deň cca 25  stupňov Celzia cez deň s možnosťou ohrevu pri bodovej žiarovke a v noci sa teploty pohybujú medzi 22-23 stupňami Celzia.

    Ďaľšou zaujímavosťou je, že Ch. Melleri sa dokážu upiť na smrť vodou, na čo je treba dávať pozor. Ja ich napájam z injekčnej striekačky, na ktorej mám namontovanú hadičku. Nemusím ich niejako prinucovať, aby otvorili tlamu, väčšinou sa prídu napiť sami, keď zbadajú kvapky vody. Dávam im približne 10-20 ml vody denne. NIekedy sa vypýtajú o niečo viac. Na zvierati aj sami uvidíte, či pije akokeby predtým mesiac nepilo,a lebo si dá len trošku. Keď už vidíte, že zviera vypľúva hadičku z tlamy, tak už im viac vody dávať nemusíte. 

    S kŕmením je to u mňa následovne: Kŕmim ich takmer denne, vždy aspoň 10 cvrčkov. Samozrejme, niekedy aj viac. Pri kŕmení sarančatami mi dokážu zožrať aj 6 kúskov bez najmenšieho problému. Ch. Melleri si bez problémov vezmú potravu aj z pinzety alebo z ruky.

    Ch. Melleri sú povahovo pomerne kľudné a mierne zvieratá. Za celý čas, čo ich chovám som sa stretol s agresivitou u nich len dvakrát a to v noci, keď som ho zobudil a chcel som ho vybrať z terária. Vtedy po mne syčal a začal otvárať papulu. Druhýkrát, ako som už spomínal, keď som vošiel do miestnosti so slnečnými okuliarmi.

 

    Bol by som rád, ak máte nejaké skúsenosti s chovom Ch. T. Melleri, aby sa o ne podelili s ostanými čitateľmi. Stačí, keď mi Váš príspevok pošlete na mail: cites-chamaeleo@azet.sk, podpíšte sa tam a ja tento článok uverejním aj s Vašim menom.

 

Napísal a preložil Peter - admin www.cites-chamaeleo.webnode.sk

V tomto článku bolo použitých niekoľko informácií zo stránky www.chamaeleo.sk a www.melleridiscovery.com.

 

(c) 2008 Všetky práva vyhradené.

Tvorba web stránok zdarmaWebnode